Anmälan - Attefallsåtgärder
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som privatperson eller företagare anmäla lovbefriade åtgärder för en-och tvåbostadshus.
Innan du anmäler
Innan du skickar in din anmälan rekommenderar vi dig ta del av den information och vägledning som finns på våra bygglovssidor på gavle.se. Där hittar du bland annat information vad som gäller för vanliga byggåtgärder, vilka handlingar som behövs, exempelritningar och avgifter. Du kan även boka kostnadsfri rådgivning med en bygglovshandläggare.
Hämta företagsuppgifter
Om du företräder ett företag kan du inne i e-tjänsten välja att hämta uppgifter om ditt företag från Bolagsverket, SCB och Skatteverket. Läs mer på sidan Så här hämtar kommuner företagsuppgifter (bolagsverket.se). Du kan också välja att fylla i uppgifterna själv.
Spara ärende
Du har möjlighet att spara ditt ärende och återuppta det vid ett senare tillfälle. Spara ärendet genom att klicka på "Spara ärende" i e-tjänsten. För att återuppta ett sparat ärende loggar du in på Mina sidor med din e-legitimation.
Mina sidor
När du skickat in din anmälan via e-tjänsten kommer du via Mina sidor kunna följa ditt ärende, skicka in kompletteringar och kommunicera med handläggaren.
Inskickade ärenden i denna e-tjänst kan överlåtas
Det innebär att sökande/kontaktperson i ärendet kan ändras till en ny sökande/kontaktperson. Det kan till exempel vara en praktisk funktion när ett företag behöver byta representant som sökande om en anställd slutar eller för privatpersoner om fastigheten byter ägare innan ärendet är avslutat.
Gör så här: Funktionen ”Överlåt ärende” hittar du på ”Mina sidor”. Ärendet måste vara sparat eller inskickat.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
- Företagsnamn
När vi handlägger ditt ärende registreras personuppgifterna ovan. Uppgifterna behandlas i de ärendehanteringssystem som vi använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Bevaras
- 3 månader - Sparade ärenden i e-tjänsten
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du
- skicka e-post till dataskyddsombud@gavle.se
- använda e-tjänsten för kontakt
- ringa Gävle kommuns kundtjänst 026-17 80 00 och fråga efter Dataskyddsombudet
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@gavle.se
Frågor om e-tjänsten
Behöver du hjälp att använda e-tjänsten eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst
gavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Situationsplan
- Planritning
- Fasadritning
- Sektionsritning
- Förslag till kontrollplan
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation