Lämna klagomål på förskola (utan inloggning)
Om du är missnöjd med hur en fråga/händelse har hanterats av förskolan kan du lämna ett klagomål till huvudman här genom att starta e-tjänsten.
Följ dessa steg innan du lämnar klagomål till huvudman:
- Ta kontakt med den berörda verksamhetens personal. Personalen ansvarar för att ta emot ditt ärende och ge dig återkoppling.
- Ta kontakt med biträdande rektor om du upplever att du inte får den hjälp eller stöd du önskar. Biträdande rektor ansvarar för att ditt ärende utreds och återkopplas till dig.
- Ta kontakt med rektor om du upplever att du inte får den hjälp eller stöd du önskar från biträdande rektor.
Denna e-tjänst kan användas för att lämna in ett ärende anonymt. Du kan även välja att fylla i dina kontaktuppgifter om du vill få återkoppling i ärendet utan att behöva logga in. Om du vill lämna in ditt klagomål anonymt är det viktigt att du inte fyller i några personuppgifter i något fält.
Om du INTE vill lämna in ditt klagomål anonymt och vill logga in med Bank-ID, följ denna länk.
OBS! Om du väljer att lämna ditt klagomål anonymt har vi ingen möjlighet att kontakta dig för återkoppling i ärendet.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Telefonnummer
När vi handlägger ditt ärende registreras personuppgifterna ovan. Uppgifterna behandlas i de ärendehanteringssystem som vi använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Så länge ärendet är aktuellt
I denna e-tjänst hanteras även eventuella personuppgifter som förekommer i fritextfältet.
Utbildningsnämnden sparar dina personuppgifter så länge som de behövs för ändamålet. Ärenden av enkel karaktär handläggs i e-tjänsten och gallras vid inaktualitet. Klagomål av mer komplex karaktär diarieförs i utbildningsnämndens ärendehanteringssystem Platina och bevaras.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du
- skicka e-post till dataskyddsombud@gavle.se
- använda e-tjänsten för kontakt
- ringa Gävle kommuns kundtjänst 026-17 80 00 och fråga efter Dataskyddsombudet
Personuppgiftsansvarig
Utbildningsnämnden
utbildning@gavle.se
Frågor om e-tjänsten
Behöver du hjälp att använda e-tjänsten eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst
gavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00