Störning - anmälan
Här kan du anmäla vissa störningar som sker i din boendemiljö eller i offentliga lokaler.
Störningar som du kan anmäla till Gävle kommun
Till oss kan du anmäla pågående störningar som innebär besvär för människors hälsa eller miljö, till exempel:
- störande rök från grannars vedeldning.
- störande verksamhet från grannar som till exempel maskiner som används frekvent och låter högt.
- buller från fläktar.
- musikbuller från restauranger.
- höga ljudnivåer på danskrogar.
- tobaksrök, som tar sig in i din bostad även om fönster och dörrar är stängda.
- fukt och mögel.
- för låg eller hög temperatur i bostad.
- bristande ventilation.
- råttor eller andra skadedjur inomhus.
Störningar som vi inte kan utreda
- Tidigare klagomål/störningar som har slutat.
- Grannar som klampar i golvet eller är allmänt högljudda. Sådana ljud räknas inte som olägenhet enligt miljöbalken även om de kan upplevas störande. Kontakta din fastighetsägare, hyresvärd eller bostadsrättsförening.
- Grannar som är eller upplevs hotfulla. Kontakta polisen vid oro.
- Tobaksrök som tar sig in i din bostad via din öppna balkongdörr eller fönster.
- Hundägare som inte plockar upp efter sina hundar.
- Råttor utomhus. Kontakta fastighetsägare om de befinner sig utomhus men inom fastighetsgränsen.
- Hyresersättningar. Kontakta i stället Hyresgästföreningen eller Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall.
Då börjar vi handlägga din anmälan
- Du ska nyligen ha kontaktat och påpekat störningen för din fastighetsägare/bostadsrättsförening eller den person, alternativt den verksamhetsutövare som orsakar störningen.
- Fastighetsägaren eller den som orsakat störningen bör sen ha fått rimlig tid för att utreda problemet och vidta åtgärder innan du anmäler till oss.
Handläggningstiden varierar därefter mycket beroende på situationen. Därför är det svårt att säga när ett ärende är färdigt.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
När vi handlägger ditt ärende registreras personuppgifterna ovan. Uppgifterna behandlas i de ärendehanteringssystem som vi använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du
- skicka e-post till dataskyddsombud@gavle.se
- använda e-tjänsten för kontakt
- ringa Gävle kommuns kundtjänst 026-17 80 00 och fråga efter Dataskyddsombudet
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@gavle.se
Frågor om e-tjänsten
Behöver du hjälp att använda e-tjänsten eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst
gavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgifter
- Information om störning
- Första kontakttillfälle
- Information om den som orsakar störningen
- Förhandsgranska
- Skicka in