Ansökan om boende som insats genom Socialtjänsten
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om boende som insats genom Socialtjänsten.
Innan du ansöker är det viktigt att du tagit del av informationen som finns på gavle.se. Där kan du läsa mer om biståndet och vad du behöver ha gjort själv innan du ansöker.
För att ha rätt till bistånd till boende genom socialtjänsten krävs att du är helt bostadslös och att du dessutom har särskilda svårigheter att skaffa en bostad på egen hand. Är du folkbokförd i en annan kommun ska du i första hand kontakta din hemkommun för hjälp och stöd.
När du ansöker får du bland annat frågor om:
- din ekonomi
- din livssituation
- vad du själv gjort för att lösa din boendesituation
När du skickat in din ansökan utreder kommunen om du kan ha rätt till bistånd, utredningen tar en till flera månader.
Om du inte kan eller bör ansöka digitalt till exempel på grund av skyddad identitet eller för att du saknar e-legitimation kan du istället vända dig till Gävle kommuns kundtjänst 026-17 80 00
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Medicinskt utlåtande / läkarintyg
- Företagsnamn
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Eventuella andra personuppgifter som skickas in via fritextfälten kommer att hanteras på samma sätt.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år efter beslut gallras din ansökan från e-tjänsten
Handlingar kopplat till ärendet gallras i verksamhetssystemet fem år efter att ditt/dina ärenden hos Socialnämnden avslutas.
Undantag från gallring utgörs av handlingar för personer födda den femte, femtonde och tjugofemte i varje månad som bevaras för forskningsändamål, se 12 kap. 1-2 §§ Socialtjänstlagen.
Mottagare av personuppgifter
Vid utredningen kan vi behöva kontakta andra myndigheter till exempel Kronofogden, hälso- och sjukvården för att inhämta nödvändiga uppgifter. För detta krävs ditt medgivande.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du
- skicka e-post till dataskyddsombud@gavle.se
- använda e-tjänsten för kontakt
- ringa Gävle kommuns kundtjänst 026-17 80 00 och fråga efter Dataskyddsombudet
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnd@gavle.se
Frågor om e-tjänsten
Behöver du hjälp att använda e-tjänsten eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst
gavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00