Ansökan om boende som insats genom Socialtjänsten
Den här tjänsten kräver inloggningDet finns inga bestämmelser i Socialtjänstlagen som ger bostadslösa en allmän rätt till att få en bostad av socialtjänsten.
Bistånd till boende kan i vissa fall innebära att socialtjänsten hjälper dig att lösa din boendesituation kortsiktigt eller långsiktigt. Bistånd till boende innebär inte att man får ett eget boende. Efter utredning och bedömning kan det finnas rätt till en boendeinsats, eller en tillfällig placering vid kommunens kollektiva boende.
Är du osäker på om du har rätt till bistånd till boende?
Ta gärna kontakt med oss innan du startar en ansökan. Lämna dina kontaktuppgifter i den här e-tjänsten så ringer vi upp dig. Efter samtalet har du fortfarande rätt och möjlighet att göra en vanlig ansökan om bistånd till boende.
För mer information om bistånd till boende, läs mer på Gävle kommuns webbplats.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Medicinskt utlåtande / läkarintyg
- Företagsnamn
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Eventuella andra personuppgifter som skickas in via fritextfälten kommer att hanteras på samma sätt.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år efter beslut gallras din ansökan från e-tjänsten
Övrigt om lagringstid
Handlingar kopplat till ärendet gallras i verksamhetssystemet fem år efter att ditt/dina ärenden hos Socialnämnden avslutas.
Undantag från gallring utgörs av handlingar för personer födda den femte, femtonde och tjugofemte i varje månad som bevaras för forskningsändamål, se 12 kap. 1-2 §§ Socialtjänstlagen.
Mottagare av personuppgifter
Vid utredningen kan vi behöva kontakta andra myndigheter till exempel Kronofogden, hälso- och sjukvården för att inhämta nödvändiga uppgifter. För detta krävs ditt medgivande.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du vill lämna klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du
- skicka e-post till dataskyddsombud@gavle.se
- använda e-tjänsten för kontakt
- ringa Gävle kommuns kundtjänst 026-17 80 00 och fråga efter Dataskyddsombudet
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnd@gavle.se
Frågor om e-tjänsten
Behöver du hjälp att använda e-tjänsten eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst
gavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00