Lämna klagomål på förskola och pedagogisk omsorg (anonymt)
Om du är missnöjd med hur en fråga/händelse har hanterats av förskolan kan du lämna ett anonymt klagomål till huvudman här.
Innan du lämnar in ett klagomål via e-tjänsten ska du ha tagit upp problemet med förskolan.
Följ dessa steg innan du lämnar klagomål till huvudman:
- Ta kontakt med den berörda verksamhetens personal. Personalen ansvarar för att ta emot ditt ärende och ge dig återkoppling.
- Ta kontakt med biträdande rektor om du upplever att du inte får den hjälp eller stöd du önskar. Biträdande rektor ansvarar för att ditt ärende utreds och återkopplas till dig.
- Ta kontakt med rektor om du upplever att du inte får den hjälp eller stöd du önskar från biträdande rektor.
OBS! Om du väljer att lämna ditt klagomål anonymt har vi ingen möjlighet att kontakta dig för återkoppling i ärendet.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Telefonnummer
När vi handlägger ditt ärende registreras personuppgifterna ovan. Uppgifterna behandlas i de ärendehanteringssystem som vi använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Så länge ärendet är aktuellt
I denna e-tjänst hanteras även eventuella personuppgifter som förekommer i fritextfältet.
Utbildningsnämnden sparar dina personuppgifter så länge som de behövs för ändamålet. Ärenden av enkel karaktär handläggs i e-tjänsten och gallras vid inaktualitet. Klagomål av mer komplex karaktär diarieförs i utbildningsnämndens ärendehanteringssystem Platina och bevaras.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du
- skicka e-post till dataskyddsombud@gavle.se
- använda e-tjänsten för kontakt
- ringa Gävle kommuns kundtjänst 026-17 80 00 och fråga efter Dataskyddsombudet
Personuppgiftsansvarig
Utbildningsnämnden
utbildning@gavle.se
Frågor om e-tjänsten
Behöver du hjälp att använda e-tjänsten eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst
gavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00