Anmälan om ändrade ägarförhållanden mm för serveringstillstånd
Den här tjänsten kräver inloggningAnvisningar till e-tjänst för anmälan om ändrade ägarförhållanden mm
Alla betydande ändringar ska anmälas omgående till kommunen. Det innebär att ändringarna ska anmälas så snart ni vet om att en ändring kommer att göras. Om tillståndsbolaget har moderbolag/ägarbolag ska även ändringar i det bolaget anmälas. Om betydande ändringar inte anmäls i tid kan kommunen fatta beslut om sanktion så som erinran, varning eller återkallelse av serveringstillståndet.
Exempel på betydande ändringar är:
- En ledamot tillkommer eller avgår
- En bolagsman byts ut
- En person med firmateckningsrätt tillkommer eller avgår
- Ägarändring
Kontakta gärna kommunens alkoholhandläggare om du är osäker på om din ändring behöver anmälas.
Kommunen tar ut en avgift för handläggning av ärendet. Avgiften skickas med faktura. Aktuell taxa finns här: Avgifter för serveringstillstånd – Gävle kommun (gavle.se)
Förbered bilagor
Anmälan ska göras av behörig firmatecknare. Följande handlingar kan behöva bifogas beroende på vad ändringen gäller:
1. Ägarförhållanden
Om ägarförhållandena har ändrats ska det anmälas. Ägarförhållanden ska vara styrkta.
För aktiebolag: bifoga bolagsstämmoprotokoll eller aktiebok.
Om bolaget ingår i en koncern: bifoga en organisationsskiss där ägarförhållandena mellan de förekommande bolagen framgår, samt vilka fysiska personer som slutligen är ägare.
För handelsbolag eller kommanditbolag: bifoga underskrivet bolagsavtal/kompanjonavtal.
För förening: bifoga kopia på underskrivet årsmötesprotokoll/styrelseprotokoll som visar ändringen.
2. Köpeavtal
Om det i samband med ändrade ägarförhållanden har skett något köp så ska ett köpeavtal bifogas till er anmälan.
3. Kunskap i alkohollagen
Här efterfrågas de nya personernas kunskap i alkohollagen och även tidigare erfarenhet av alkoholservering. Om de nya personerna tidigare har gjort ett kunskapsprov i en annan kommun ska detta intyg bifogas.
4. Verksamhetsinriktning
Om restaurangens inriktning ändras med anledning av att nya personer tillkommit, bifoga uppgifter om vilka ändringar som har gjorts t.ex. nytt matutbud, dans, underhållning, målgrupp etc.
5. Verifiering av köpet
Dokumentation för hur köpet har finansierats. Det kan exempelvis vara lånehandlingar, kontoutdrag mm. Verifikationerna ska visa hur köpet finansierats och att betalning till säljaren har gjorts.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
- Företagsnamn
- Organisationens namn
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Personuppgifterna registreras och behandlas i vårt ärendehanteringssystem för att kunna handlägga din anmälan om ändrade ägarförhållanden mm för serveringstillstånd i Gävle kommun.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Vid inaktualitet i verksamhetssystem
- 6 månader - I e-tjänstplattform
Mottagare av personuppgifter
- Samhällsbyggnadsnämnden
- Gästrike Räddningstjänst
- Skatteverket
- Kronofogdemyndigheten
- Polismyndigheten.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du
- skicka e-post till dataskyddsombud@gavle.se
- använda e-tjänsten för kontakt
- ringa Gävle kommuns kundtjänst 026-17 80 00 och fråga efter Dataskyddsombudet
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnd@gavle.se
Frågor om e-tjänsten
Behöver du hjälp att använda e-tjänsten eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst
gavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Bilagor enligt instruktion
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Anmälan avser
- Verksamhetsutövare
- Serveringsställe
- Bifoga handlingar
- Förhandsgranska
- Skicka in