Störning - anmälan
Med den här tjänsten kan du anmäla om du störs i din boendemiljö eller i offentliga lokaler.
En störning kan till exempel handla om:
- vedeldning
- störande grannar
- buller från fläktar och restauranger
- höga ljudnivåer
- tobaksrök
- mögel i badrum
- låg temperatur
- bristande ventilation eller liknande frågor som rör inomhusmiljön i bostäder och offentliga lokaler
Den störning som du upplever ska utgöra en olägenhet för människors hälsa eller miljön. Störningen ska pågå i nuläget. Klagomål på störningar som tidigare pågått men numera upphört handläggs inte.
När det gäller störningar från grannar så kan vi inte utreda störningar som är normala och ofrånkomliga när man har grannar nära, till exempel barns lek eller vuxnas röster. Sådana ljud räknas inte som olägenhet enligt miljöbalken även om de kan upplevas störande.
För att ärendet ska handläggas ska du nyligen ha kontaktat och påpekat störningen för din fastighetsägare/-bostadsrättsförening eller den person, alternativt den verksamhetsutövare som orsakar störningen. Fastighetsägaren eller den som orsakat störningen bör ha fått rimlig tid för att utreda problemet och vidta åtgärder.
Handläggningstiden varierar därefter mycket beroende på ärende.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du önskar använda dig av dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen kan du skicka e-post till dataskyddsombud@gavle.se eller använda e-tjänsten för kontakt . Du kan även ringa Gävle kommuns kundtjänst på 026-17 80 00 och fråga efter Dataskyddsombudet.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@gavle.se
Frågor om e-tjänsten
Behöver du hjälp att använda e-tjänsten eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst
gavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgifter
- Information om störning
- Första kontakttillfälle
- Information om den som orsakar störningen
- Förhandsgranska
- Skicka in