Sök försörjningsstöd
Den här tjänsten kräver inloggningDu förväntas ha gjort allt du kan för att själv klara din och din familjs försörjning innan du kan få försörjningsstöd.
Är du arbetslös krävs det till exempel att du aktivt söker arbete eller deltar i arbetsförmedlingens insatser för arbetssökande. Du ska också ha ansökt om de andra bidrag och ersättningar som du kan ha rätt till (exempelvis bostadsbidrag, arbetslöshetsersättning, föräldrapenning, underhållsstöd eller sjukpenning).
Försörjningsstöd kan sökas av svenska medborgare samt utländska medborgare med uppehållstillstånd som bor eller vistas i Gävle kommun.
De uppgifter som du lämnar vid ansökan måste vid kontroll kunna styrkas med giltiga underlag. Försörjningsstödsenheten anmäler alla misstänkta bidragsbrott. Läs mer om de kontroller som sker av inkomna ansökningar här.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Medicinskt utlåtande / läkarintyg
- Kontonummer
Vid handläggningen av ert försörjningsstödsärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker e-tjänsteplattformen samt i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år - Inskickade ansökningar
- 2 månader - Ej inskickade (sparade) ansökningar
Er ansökan om försörjningsstöd gallras fem år efter att försörjningsstödsärendet avslutats.
Mottagare av personuppgifter
Uppgifter kan komma att lämnas ut till myndigheter om det är nödvändigt för att fullgöra en lagstadgad uppgiftsskyldighet och hinder inte möter på grund av sekretess.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du
- skicka e-post till dataskyddsombud@gavle.se
- använda e-tjänsten för kontakt
- ringa Gävle kommuns kundtjänst 026-17 80 00 och fråga efter Dataskyddsombudet
Personuppgiftsansvarig
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden
afnamnd@gavle.se
Frågor om e-tjänsten
Behöver du hjälp att använda e-tjänsten eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst
gavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande
- Livssituation
- Inkomster
- Utgifter
- Tillgångar
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in