Sök försörjningsstöd
Den här tjänsten kräver inloggningVia denna e-tjänst kan du ansöka om försörjningsstöd i Gävle kommun. Vi handlägger din ansökan inom 10 arbetsdagar, så det kan ta upp till 10 dagar innan du får ett beslut.
Slumpmässiga kontroller av ansökningar
Din ansökan kan slumpmässigt väljas ut för kontroll. Då behöver du kunna styrka de uppgifter du lämnat med giltiga underlag, som till exempel räkningar eller kontoutdrag. Vid misstanke om bidragsbrott gör vi en polisanmälan.
Läs mer om vad som gäller vid en slumpmässig kontroll på gavle.se
Grundläggande regler för försörjningsstöd
Du som är svensk medborgare eller utländsk medborgare med uppehållstillstånd och bor i Gävle kommun kan ansöka om försörjningsstöd.
Du behöver ha gjort allt du kan för att klara din och din familjs försörjning innan du kan få stöd.
Om du är arbetslös ska du aktivt söka arbete eller delta i Arbetsförmedlingens insatser. Du ska också ha ansökt om andra bidrag och ersättningar du kan ha rätt till, som:
- bostadsbidrag,
- arbetslöshetsersättning,
- föräldrapenning,
- underhållsstöd,
- sjukpenning.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Medicinskt utlåtande / läkarintyg
- Kontonummer
Vid handläggningen av ert försörjningsstödsärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker e-tjänsteplattformen samt i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år - Inskickade ansökningar
- 2 månader - Ej inskickade (sparade) ansökningar
Er ansökan om försörjningsstöd gallras fem år efter att försörjningsstödsärendet avslutats.
Mottagare av personuppgifter
Uppgifter kan komma att lämnas ut till myndigheter om det är nödvändigt för att fullgöra en lagstadgad uppgiftsskyldighet och hinder inte möter på grund av sekretess.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du vill lämna klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du
- skicka e-post till dataskyddsombud@gavle.se
- använda e-tjänsten för kontakt
- ringa Gävle kommuns kundtjänst 026-17 80 00 och fråga efter Dataskyddsombudet
Personuppgiftsansvarig
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden
afnamnd@gavle.se
Frågor om e-tjänsten
Behöver du hjälp att använda e-tjänsten eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst
gavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande
- Livssituation
- Inkomster
- Utgifter
- Tillgångar
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in