Ansökan om tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten
Den här tjänsten kräver inloggningObservera att vi just nu har vi en hög arbetsbelastning, vilket gör handläggningstiden längre än vanligt. Tänk därför på att skicka in din ansökan i god tid, så att vi hinner behandla den.
Här kan du ansöka om tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten enligt alkohollagen (2010:1622). Ett tillfälligt tillstånd gäller för en enstaka tidsperiod eller ett enstaka tillfälle.
Som företrädare för företaget så använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten.
Exempel på information och dokument som ska bifogas i e-tjänsten
- eventuellt registreringsbevis från Bolagsverket.
- uppgifter om ägarförhållanden, exempelvis aktiebok (aktiebolag), bolagsavtal (handelsbolag/kommanditbolag).
- skalenlig planritning över serveringsstället.
- hyreskontrakt, arrendeavtal eller köpeavtal för serveringsstället.
- meny.
Handläggningstid
Om något saknas kommer du att få komplettera din ansökan. Kommunen meddelar när ansökan är komplett. Handläggningstiden är cirka 5 veckor från det att en komplett ansökan har kommit in.
Avgifter och handläggningstid
Kommunen tar ut en ansökningsavgift för den utredning som görs i samband med ansökan och om serveringstillstånd beviljas tas en tillsynsavgift ut. Avgifter för serveringstillstånd – Gävle kommun (gavle.se)
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
- Företagsnamn
- Organisationens namn
Ändamålet med behandlingen
När vi handlägger ditt ärende registreras personuppgifterna ovan. Uppgifterna behandlas i de ärendehanteringssystem som vi använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Gallras vid inaktualitet i verksamhetssystem
- 6 månader - I e-tjänstplattform
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du vill lämna klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du
- skicka e-post till dataskyddsombud@gavle.se
- använda e-tjänsten för kontakt
- ringa Gävle kommuns kundtjänst 026-17 80 00 och fråga efter Dataskyddsombudet
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnd@gavle.se
Frågor om e-tjänsten
Behöver du hjälp att använda e-tjänsten eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst
gavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Organisationsnummer
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation