Ansökan om tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Observera att vi just nu har vi en hög arbetsbelastning, vilket gör handläggningstiden längre än vanligt. Tänk därför på att skicka in din ansökan i god tid, så att vi hinner behandla den.

Här kan du ansöka om tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten enligt alkohollagen (2010:1622). Ett tillfälligt tillstånd gäller för en enstaka tidsperiod eller ett enstaka tillfälle.

Som företrädare för företaget så använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. 

Exempel på information och dokument som ska bifogas i e-tjänsten

  • eventuellt registreringsbevis från Bolagsverket.
  • uppgifter om ägarförhållanden, exempelvis aktiebok (aktiebolag), bolagsavtal (handelsbolag/kommanditbolag).
  • skalenlig planritning över serveringsstället.
  • hyreskontrakt, arrendeavtal eller köpeavtal för serveringsstället.
  • meny.

Handläggningstid
Om något saknas kommer du att få komplettera din ansökan. Kommunen meddelar när ansökan är komplett. Handläggningstiden är cirka 5 veckor från det att en komplett ansökan har kommit in.

Avgifter och handläggningstid
Kommunen tar ut en ansökningsavgift för den utredning som görs i samband med ansökan och om serveringstillstånd beviljas tas en tillsynsavgift ut.  Avgifter för serveringstillstånd – Gävle kommun (gavle.se)

Hämta dina företagsuppgifter

I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.

Behandling av personuppgifter

Frågor om e-tjänsten

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa