Ansök om strandskyddsdispens

Den här tjänsten kräver inloggning

Här kan du som privatperson eller företagare ansöka om strandskyddsdispens.

Innan du ansöker rekommenderar vi dig att förbereda din ansökan genom att del av den information och vägledning som finns om strandskydd. På våra bygglovssidor på gavle.se finns även information om vanliga byggåtgärder, avgifter, exempel på ritningar och vilka handlingar som behövs. Du kan också boka kostnadsfri rådgivning med en bygglovshandläggare för att få vägledning innan du lämnar in din ansökan.

Så här hämtas dina företagsuppgifter

Om du företräder ett företag kan du inne i e-tjänsten välja att hämta uppgifter om ditt företag från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så du slipper att fylla i dem manuellt.
Läs mer på sidan Så här hämtar kommuner företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.

Spara ärende

Du har möjlighet att spara ditt ärende och återuppta det vid ett senare tillfälle. Spara ärendet genom att klicka på "Spara ärende" i e-tjänsten. För att återuppta ett sparat ärende loggar du in på Mina sidor med din e-legitimation. 

Mina sidor

När du skickat in din ansökan via e-tjänsten kommer du via Mina sidor kunna se statusen på ditt ärende, skicka in kompletteringar och föra en dialog med din handläggare genom en meddelandefunktion.

Inskickade ärenden i denna e-tjänst kan överlåtas

Det innebär att sökande/kontaktperson i ärendet kan ändras till en ny sökande/kontaktperson.  Det kan till exempel vara en praktisk funktion när ett företag behöver byta representant som sökande om en anställd slutar eller för privatpersoner om fastigheten byter ägare innan ärendet är avslutat.
Gör så här: Funktionen ”Överlåt ärende” hittar du på ”Mina sidor”. Ärendet måste vara sparat eller inskickat.

 

Samhällsbyggnadsnämnden ansvarar för de personuppgifter du lämnar in via denna e-tjänst. Läs om hur nämnden behandlar personuppgifter och vilka rättigheter du har.

I Gävle kommun behandlar vi personuppgifter för att kunna utföra våra uppdrag. Det innebär bland annat att vi hanterar uppgifter för att du ska kunna använda våra tjänster och för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden.

All behandling av personuppgifter sker enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Läs om hur vi arbetar med personuppgifter och dataskydd.
 

Kontakta Gävle kommuns kundtjänst om du:

  • behöver hjälp med att använda e-tjänsten
  • vill lämna synpunkter eller förslag på hur e-tjänsten kan bli bättre

Längst ner på den här sidan under rubriken Kontakta oss hittar du kontaktuppgifter och öppettider.

 

Frågor om e-tjänsten

Behöver du hjälp att använda e-tjänsten eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst
gavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa