Uttag från barns spärrade konto
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som förmyndare ansöka om uttag av pengar från ett barns spärrade konto.
Observera att om barnet har två förmyndare kan e-tjänsten endast användas om båda har e-legitimation. Den förmyndare som först fyller i ansökan behöver ange den andra förmyndarens personuppgifter. E-tjänsten skickar då automatiskt ett mejl till den andra förmyndaren, som ombeds signera ansökan.
Om barnet är 16 år eller äldre krävs barnets samtycke. Det finns då möjlighet för barnet att signera med e-legitimation eller att skriva ut ansökningshandlingen och underteckna den för att sedan skicka in den.
Om du vill ansöka på blankett och inte har möjlighet att skriva ut blanketten själv kan du kontakta kundtjänst för att få hjälp – se kontaktuppgifter nedan.
Överförmyndarnämnden ansvarar för de personuppgifter du lämnar in via denna e-tjänst. Läs om hur nämnden behandlar personuppgifter och vilka rättigheter du har.
I Gävle kommun behandlar vi personuppgifter för att kunna utföra våra uppdrag. Det innebär bland annat att vi hanterar uppgifter för att du ska kunna använda våra tjänster och för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden.
All behandling av personuppgifter sker enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Läs om hur vi arbetar med personuppgifter och dataskydd.
Kontakta Gävle kommuns kundtjänst om du:
- behöver hjälp med att använda e-tjänsten
- vill lämna synpunkter eller förslag på hur e-tjänsten kan bli bättre
Längst ner på den här sidan under rubriken Kontakta oss hittar du kontaktuppgifter och öppettider.
Frågor om e-tjänsten
Behöver du hjälp att använda e-tjänsten eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänstgavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Barnets person- och kontouppgifter
- Eventuell ytterligare förmyndares personuppgifter
- Eventuella underlag som styrker uttaget
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
