Ansökan om riksfärdtjänst
Den här tjänsten kräver inloggningVill du resa mellan kommuner och har svårt att åka kollektivt på grund av stor funktionsnedsättning kan du ansöka om riksfärdtjänst.
Du ansöker om riksfärdtjänst via denna e-tjänst eller blankett för varje nytt resetillfälle. Innan du ansöker är det bra att känna till vilka regler som gäller för riksfärdtjänst. Läs mer om reglerna på Gävle kommuns webbplats här.
OBSERVERA! Du behöver ansöka tre veckor innan önskat avresedatum. Vid storhelg eller om det är första gången du ansöker så behöver du ansöka sex veckor innan önskat avresedatum.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Medicinskt utlåtande / läkarintyg
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 år
I verksamhetssystemet: 400 dagar efter upphörande
Avlidna: 4 månader efter dödsdatum
Återtagna ansökningar: 1 år efter ankomstdatum
Avslagna ärenden: 2 år efter avslagsdatumet
Utflyttade från Gävle kommun: 1 år efter upphörande
Domar jämte relevanta handlingar: Sparas i Platina
Mottagare av personuppgifter
X-trafik
Beställningscentralen
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du önskar använda dig av dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen kan du skicka e-post till dataskyddsombud@gavle.se eller använda e-tjänsten för kontakt . Du kan även ringa Gävle kommuns kundtjänst på 026-17 80 00 och fråga efter Dataskyddsombudet.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@gavle.se
Frågor om e-tjänsten
Behöver du hjälp att använda e-tjänsten av någon anledning, eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst
gavle.kommun@gavle.se
026-17 80 00